Skoleavslutning – igjen

tirsdag 10 juni 2008, kl. 11:34 | Publisert i Refleksjon | Legg igjen en kommentar

I går hadde jeg en særdeles effektiv dag. Jeg fikk rettet flere bunker med arbeid, på rekordtid! Som fersk lærer (og kanskje gjelder det alle lærere?) syns jeg det er vanskelig med dette vurderingsarbeidet. Og det jeg innså i går, er at det som er mest tidkrevende er å skulle gjøre det gode vurderingsarbeidet – det som gjør at elevene lærer noe av den jobben jeg gjør. For i går – siden det har vært streik (gjesp!) – så måtte jeg fokusere på å få med karaktergrunnlaget til elevene, og ikke på den oppbyggende tilbakemeldingen sammen med prøver/innleveringer – og det gikk mye raskere enn jeg hadde trodd. Jeg trodde at jeg egentlig syns det var vanskelig å sette karakterer, men det var det ikke. Det skulle ikke mye til før jeg dannet meg et bilde av hvilken karakter en oppgave kom til å lande på. Fascinerende!

Akkurat nå sitter jeg og «passer på» tre elever som har fått en sjanse til å vise hva de står for i matematikk R1. Mens jeg har sittet og prøvd å sette forslag til standpunktkarakterer i geofag. I år blir det litt vanskelig ser jeg, siden jeg har vært sykemeldt fra dette faget i et halvt år etter sykkelulykken i oktober. Så i ettermiddag skal jeg og vikaren sette oss ned og bestemme oss for standpunktkarakterene. Jeg har nå jobbet med et utkast i ExCel, der jeg har vektet alle læreplanmålene og satt inn elevenes vurderinger for hvert enkelt kompetansemål, for på den måten å få et inntrykk av elevens nivå. Geofaget er jo interessant fordi det er så stort sprik mellom de ulike temaene. Noen elever er kanskje veldig flinke i den delen som er mer matematisk (meteorologi), mens andre er flinkest i det mer deskriptive. Derfor er det stort sprik mellom de ulike underveisvurderingene jeg har på elevene fra dette året.  Noe som gjør det vanskeligere å sette standpunkt.

Men jeg kommer vel i mål skal dere se (eller dere og dere, jeg tror vel ikke akkurat at det er så mange som leser denne bloggen min enda, jeg har jo ikke akkurat annonsert den ut noe sted enda… må bli vant til å skrive blogg først tror jeg…)

Legg igjen en kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

