Liv og lære

tirsdag 17 juni 2008, kl. 21:57 | Publisert i vurdering | 1 kommentar
Stikkord: , ,

Så blir det som det alltid blir. Jeg har masse tanker om alt jeg skal få gjort, i dette tilfellet før sommerferien tar til, og så blir det ikke helt sånn… Jeg hadde jo tenkt at jeg skulle få gjort mye planleggingsarbeid for neste år disse dagene etter jeg var ferdig med standpunktkarakterene, men sånn har det visst ikke blitt. Det har rett og slett blitt noen veldig uproduktive dager – litt tidlig ferie? (På den andre side, så skal jeg på Geofaglærerkurs første uken av ferien, så jeg har ikke veldig dårlig samvittighet – satser på at vi får gjort mye felles planlegging der oppe 🙂 )

Men jeg har nå jobbet litt i går og i dag igjen. I går ble den store rydde- og kaste-dagen. Pulten min har sett ut som etter et bombenedslag – men nå er den strøken! Jeg fylte et par av papirbosskassene med papirer jeg ikke trenger lenger. Det var UTROLIG DEILIG! Det skal bli godt å komme tilbake til en ryddig pult! Jeg har bare et par skuffer til jeg må gå gjennom i løpet av torsdagen.

I dag var det aktivitetsdag på skolen, og jeg synes det er noe som vi alle skal være med på, ikke bare kontaktlærerne. (og særlig når det er OK vær… 🙂 ) Så jeg og Hilde KK gikk opp Stoltzen, til Brushytten, og så til Skomakerdiket der vi fant lærere og elever. Typisk nok var det stort sett Vg1-elever som var der, så det var få av mine elever (i år har jeg hatt Vg2 og VKII). Men vi var alle enige om at det hadde vært en fin dag.

I morgen er det planleggingsdag, og jeg skulle etter planen egentlig hatt et innlegg/»kurs» for realfagsseksjonen i å skrive matematikk med MathType. Jeg hadde en liten ressurs et par uker etter jeg var helt friskmeldt som jeg skulle bruke til å sette meg inn i dette og skrive en liten manual til lærere og elever. Dette forsvant i streiken – og vi skal jo ikke ta igjen streikerammet arbeid, så dermed har jeg ikke gjort noe på dette etter streiken. Men så er det jo noe som skal brukes i min eget arbeid til høsten uansett, så jeg kunne likegodt sette meg ned og gjøre noe litt kjapt. Så tre timer seinere har jeg fått laget en kort oversikt over de viktigste hurtigkommandoene i MathType, sånn at vi ikke får musesyken hele gjengen, og laget meg en plan for en gjennomgang for de andre. Og ikke nok med det, jeg har forberedt oppgaver for de også! Gjett om jeg plutselig følte meg flink igjen!

I tillegg til MathType, har jeg i dag brukt litt tid på å lese gjennom Forskriften til opplæringsloven igjen, og S.H.Lindstrøms artikkel i Utdanning, siden vi skal ha en fellesøkt om dette på planleggingsdagen i morgen. Jeg har vel ikke blitt veldig mye klokere, men har fått et par nye tanker om neste års vurderingsarbeid. Dette er helt klart dette jeg savner arbeidserfaring på. Undervisning er kjekt og moro, selv om jeg er fersk som lærer. Men vurderingsarbeidet – som tross alt er så utrolig viktig – det sliter jeg litt mer med. Så her har jeg fortsatt en god vei å gå!

Men for å ta en kort oppsummering om hva jeg ønsker å gjøre før neste skoleår:

  • gå gjennom læreplanene i Geofag 1 og Geofag 2, vekte kompetansemålene, og tenke ut ideer til vurderingssituasjoner som er passende for de ulike kompetansemålene (hva kan gjøres muntlig, skriftlig og praktisk?)
  • tenke ut bedre oppgaver samtidig som jeg jobber med læreplanen – jeg trenger øvelse i å lage gode oppgaver, både til praktiske oppgaver utenfor og i klasserommet, flervalgstester etc
  • lage tentative årsplaner i Geofag 1 og Geofag 2, med forslag til aktiviteter og vurderingssituasjoner, jeg ønsker å bruke mer tid utenfor klasserommet i begge disse fagene enn jeg har fått til i år
  • sette opp værstasjonen
  • gå gjennom læreboken Terra Mater skikkelig, og håper at Terra Nostra kommer i tide sånn at jeg får gjort det med den også
  • gå skikkelig gjennom eksempeloppgaven til eksamen i Geofag 2, jeg synes å huske at når jeg skummet gjennom den tidligere i vår at jeg syns den var for samfunnsvitenskapelig rettet, Geofaget er tross alt et realfag, og det må eksamen gjenspeile. Jeg håper at dette er noe vi kan få diskutert på feltkurset neste uke
  • sette opp Wikier for fagene
  • planer for IKT-kurs til skolestart

Osv osv

Endel av dette kan jeg iallfall begynne på i morgen og på torsdag, og noe får vi forhåpentligvis tatt tak i når vi er på Vatnahalsen.

Men nå er det kveld – jeg skal henge opp en klesvask, spise kvelds og slappe litt av før jeg kryper til sengs!

Tudelu!

Advertisements

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Du hadde ikke giddet å sende meg dine tanker om MathType? Ser for meg at jeg burde sette meg bedre inn i det selv, med IKT-ressurs og greier. Har funnet ut av det meste til innvortes bruk, men hvis man skal lære det vekk…

    Vi går over til krav om å bruke SkoleArenas vurderingsmodul for alt som teller på sluttvurdering neste år, og for dem som nå sitter i timesvis (!) og fører oversikt over karakterer fordi det SKAL være digitalt tilgjengelig ved klager, blir det jo en arbeidsBESPARING i stedet for merarbeid. Men skriftlige kommentarer til karakterene vil man ha seg frabedt, da. Jeg sukker litt, forstår ikke helt hvorfor det skal være så vanskelig å dokumentere det man (forhåpentligvis) allerede gjør. Men jeg har få elever og redusert stilling, og vet at arbeidsmengden for mange andre er MYE høyere enn for meg. Så det er mulig jeg mangler litt innsikt, rett og slett.


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

%d bloggers like this: