Vurdering

onsdag 12 november 2008, kl. 12:00 | Publisert i vurdering | 2 kommentarer
Stikkord:

Tiden går fort for tiden. Det er så masse som skjer i livet at jeg ikke har fått tid til å blogge noe i det hele tatt. Men akkurat nå sitter jeg prøvevakt, og da er det tid til å skrive litt igjen.

Det som jeg har vært mest opptatt av i det siste er vurdering i geofag. Hvordan lage de gode vurderingssituasjonene? Hvordan kan prøvene jeg lager gi et riktig bilde av kompetansenivået til elevene?

På planleggingsdagen 7.november, i Hordaland fylkeskommune, deltok jeg på et vurderingsseminar for realfagslærere. Dette seminaret tok i størst grad for seg todelt eksamen i biologi, kjemi, fysikk og matematikk. Ingenting om de nye realfagene. Det kom egentlig ikke opp så mye nytt her – det er det samme som vi iallfall diskuterte da jeg tok PPU for et par år siden. Etter en vurderingssituasjon er det viktig at eleven får en tilbakemelding som gjør at de kan jobbe for å komme seg videre, og ikke bare en karakter eller en poengsum, de trenger en liten vurderingstekst, noe som kan hjelpe dem videre. Tips til å oppnå en høyere kompetanse, tips til hvordan de kan lære mer.

Det som var interessant, var å ta seg tid til å lese gjennom vurderingsveiledningen til eksamensoppgaven i Geofag2. Det fikk meg til å tenke litt på hvordan jeg bør legge opp de skriftlige prøvene i geofag. Prøven som elevene mine sitter med i dag har en helt klar todeling. Første oppgave er ren reproduksjon – her skal elevene bare forklare en masse begreper innen hydrologi. Som den matematiker jeg er, klarer jeg jo ikke å legge poengsummene helt vekk, så jeg har lagt opp til at denne begrepsdelen av oppgaven gir en tredjedel av maksimal poengsum – altså, klarer du å beskrive alle begrepene, uten å måtte bruke de, så gir det en 2’er. Resten av oppgavene er mer dybdeoppgaver, der de må knytte begrepene til prosesser, forklare prosesser, tolke figurer og tabeller. Jeg er redd for at det er en litt for omfattende prøve jeg har satt i gang i dag, men det vil tiden vise. De har foreløbig ikke sagt noe her de sitter, så kanskje jeg har truffet på arbeidsmengden?

Problemstillingen er vel at vi har ikke en oppgavebank i geofag, siden det er et nytt fag, og veien blir til mens vi går. Jeg ønsker vel at vi som underviser geofag kunne laget en slik oppgavebank sammen?

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Finnes det noen oppgavebank i noen fag, da? Kanskje litt i matte? Hvis man søker litt her og der…

    Jeg savner delevilje, jeg. Og åpne diskusjoner om ting, helst uten kverulering og sånt. Og avsporinger om tid og lønn og «sånn har vi alltid gjort det».

    Men jeg merker jo at jeg har veldig klart for meg i hodet hvordan jeg vil lage prøver og oppgaver og vurdere elevene, men det er ikke alltid helt samsvar med det jeg gjør i virkeligheten.

  2. Der er iallfall en del oppgaver å hente i både matematikk og fysikk…. Litt lengre tradisjoner også?


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

