ASE: Experiments and Demonstrations in Atmospheric Physics

lørdag 10 januar 2009, kl. 13:40 | Publisert i Geofag, Konferanser og kurs | 1 kommentar
Stikkord: , , ,

Konkrete eksempler til hvordan man kan vise atmosfærefysikk for elever.  Noen av forsøkene likner veldig på de vi så på Geofagkurset på Naturfagsenteret i oktober 2008.
Nok en gang direkte notater:

Starter med strålingsbalansen

Refleksjon: 4 bokser dekket av tin foil, to ulike lamper (lavenergi og høyenergi 200W), to hvite to svarte. Forskjellen er større ved lavenergi enn høyenergi pga infrarød stråling

 

Baking powder and vineager i et glass – lukkes, vinager in one, both under 200W lamps. Den med bakepulver skulle gitt høyere temperatur.

 

Form a cloud in the classroom: snakker om metningspunkt og duggpunkt

Brusflaske, hvis den presses sammen, så øker temperaturen inni flasken pga høyere trykk, slippes fort og da dannes skyer hvis der er nok vanndamp i flasken.

2.flasken har vann i seg, men ingen partikler à ingen skyer

Glass: Carbonated water. Salt kan brukes som kondensasjonspartikler, og da dannes det flere bobler i brusevannet. Det er inverse skyer.

I vannflasken: setter fyr på en fyrstikk, slipper den ned i flasken og der vil være røykpartikler som dampen kan kondensere på.

 

Kaos: enkeltpendel og dobbelpendel

Dobbelpendelen er ganske lik i starten, men blir svært ulik etter en stund, og det er med å forklare hvorfor værmeldinger er mye mer nøyaktige i starten enn etter en stund. Viste animasjoner av dette.

I tillegg: sprettball mellom plater

 

Hvorfor er himmelen blå?

Solstråling som treffer atmosfæren. Farger i lyset, som kan deles i prismer.

Atmosfæren: gassmolekyler, vann (dråper, gass og is), og små partikler (støv etc). Partikler som er mindre enn bølgelengder, gir scattering av lyset. Våre gasspartikler i atmosfæren passer inn med dette og vi får det blå spredd. På kvelden må lyset gå en lenger avstand, og dermed er det blå og grønne scattered away.

Tank med vann og litt melkepartikler pluss en lampe, mørkt i rommet

Advertisements

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. […] cloud formation due to condensation particles. This experiment is the same as I experiences at the ASE conference earlier this year, and at the Geofag teacher’s course in Oslo. (Create cloud in a bottle: Water […]


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

%d bloggers like this: