Digital skrekk og gru

onsdag 28 januar 2009, kl. 17:33 | Publisert i Digital skole | 1 kommentar
Stikkord:

Dagens tilbud hos GiveAwayOfTheDay synes jeg er direkte skremmende – OverSpy.  Vi har vel lenge visst at disse programmene finnes, men når de blir så lett tilgjengelig som dette, så blir jeg mer redd. Jeg vet ikke hvor mange elever som følger med på denne nettsiden, kanskje er det mange, kanskje er de ikke så oppdatert som mange tror (jeg er selv ganske skeptisk til våre elever er såkalt digital natives, det er i alle fall mye grunnleggende de ikke kan bruke en datamaskin til).

Og hvorfor blir jeg redd? Fordi elevene låner hverandres PC’er når deres egne er på service (som de stadig vekk er), og ikke minst fordi lærerkollegaer også logger seg på andres PC’er. Det er mye sensitiv informasjon tilknyttet en lærers brukernavn og passord, som fort kan komme på avveie.

En PC er definitivt en Privat Computer. Ikke låne andres, ikke låne vekk egen…

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Helt håpløst. Dette kan enkelt misbrukes. En kollega av meg fikk facebook- og email-kontoen sin invadert av elever som sendte ekle meldinger i øst og vest i hans navn. Antagelig har de snappet opp passordet fordi han lånte bort maskinen sin. Fryktelig ubehagelig.


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

