Åpen dag

torsdag 29 januar 2009, kl. 20:03 | Publisert i Geofag | 2 kommentarer
Stikkord: , , ,

I dag har vi hatt åpen dag på skolen. Et positivt tiltak når ungdomsskoleelevene skal orientere seg i «jungelen» av mulige videregående skoler å søke på. I år hadde vi et langt større besøk enn i fjor, noe som er veldig positivt, og de aller aller fleste elevene som kom innom var svært positive og greie ungdommer.

Et av tiltakene i år var at vi brukte våre egne elever sammen med oss på de ulike stands’ene for å reklamere for fagene/skolen. Og jeg må si at jeg ble varm i brystet når Geofag-eleven min roser faget og arbeidsmetodene slik hun gjorde. Det ble brukt ord som – fleksibilitet, variasjon, forskning, skape vår egen kunnskap, deling, fokus på prosesser og forståelse i stedet for pugg (JA!!!), ekskursjoner, fortsette arbeidet fra felt i klasserommet… Hva mer kan man ønske? Jeg har iallfall gjort noe rett 😀

Men når jeg sitter her, litt sliten etter en lang dag, tar jeg meg i å undre litt, når omtrent samtlige elever fra én ungdomsskole har en langt dårligere atferd enn de andre, hva har de lært eller blitt fortalt før de kommer hit / sleppes fri? Og hvor i all verden får disse 15åringene den tryggheten til å at de komme inn i en ukjent verden og oppføre seg som om de har bodd her i flere år?

Heldigvis – ungdommene fra alle de andre skolene var svært hyggelige! La oss håpe at det er de som kommer til oss i august 😉

Uansett – jeg har fått den bekreftelsen jeg trenger i dag 😀

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Så hyggelig for deg 🙂 Sånt er kjekt, det er disse små, gode øyeblikkene som gir en energi til å stå på. Lykke til videre.

  2. Takk 🙂
    De små gode øyeblikkene er egentlig de beste.


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

