Leksjonsmodulen i It’s Learning – eller presentasjonsverktøy i klasserommet

søndag 1 mars 2009, kl. 14:57 | Publisert i Digital skole, Geofag | 16 kommentarer
Stikkord: , , , , , , ,

Som superbruker i ITSL og Skolearena på skolen føler jeg at jeg burde ha kjennskap til mange av modulene og mulighetene som finnes. Men så er jeg (som folk flest?) mer indre motivert, og har mer tid og lyst til å bruke tid på å lære meg ting som enten er morsomt eller som jeg ser tydelig nytteverdi av.

Da jeg var helt ny som superbruker, satte jeg meg ned med leksjonsmodulen, og fikk inntrykk av at dette var noe jeg ikke kom til å bruke. Hvorfor i all verdens navn skulle jeg bruke tid på lage undervisningsopplegg her inne når jeg hadde Power Point – som var mye lettere å bruke, og mye mer anvendelig. Så jeg droppet det, og har holdt meg til å bruke Power Point siden.

Men så var jeg sofaliggende med influensa, og kjedet meg, så da prøvde jeg meg på nytt. Laget et opplegg om Jordskjelv til Geofag 1 undervisningen, og tok det med meg på jobb sist mandag. Testet dette ut i Geofag 1 mandag og onsdag, og spurte deretter elevene om hva de syntes om det. Elevene var veldig fornøyd, som ga meg inspirasjon til å lage en modul om Værvarsling til Geofag 2 sist torsdag, og spurte deretter denne elevgruppen også om hva de syntes. Tilbakemeldingene var:

  • det ble mye mer oversiktlig enn med PPT
  • mye lettere å bruke til repetisjon enn PPT
  • organiseringen gjør det lettere å bruke når vi jobber med oppgaver i faget

Enkelt sagt – elevene likte det godt.
En av tilbakemeldingene som jeg likte godt var: “Men det må ta mye lengre tid å lage dette enn PPT? Så vi blir veldig glad hvis du orker å bruke tid på å lage dette for oss” En moden elev som tenker på læreren sin 🙂

Hvilke fordeler ser jeg med bruk av leksjonsmodulen?

  • lettere å samle stoff, både tekst, bilder, videoer og nett-tjenester på en oversiktlig måte
  • lager leksjonen i biblioteket i ITSL som gjør det mulig å kopiere leksjonen inn i de fagene hvor jeg vil ha den, hvis jeg ønsker å redigere leksjonen, trenger jeg bare å gjøre det i biblioteket, og så oppdateres leksjonen automatisk i fagene mine
  • det ser mer proft ut enn power-point-presentasjonene mine

Hvilke ulemper er det?

  • største ulempen slik jeg ser det er eksamenssituasjonen – elevene kan bruke lokale filer på eksamen (altså ppt-filer), men ikke det som ligger på nettressurser – f.eks. ITSL. En løsning på dette kan være bruk av Scrapbook, men det har jeg ikke testet med elever enda. Dette problemet må jeg uansett se nærmere på, da jeg bruker nettbasert Wiki med elevene mine, og jeg ønsker også at de skal ha tilgang på dette under eksamen. Egentlig er eksamen med alle hjelpemidler men uten bruk av Internett et tema som krever en egen bloggpost…
  • tidsbruk – det tar litt tid å lage en god leksjonmodul. Men det tar egentlig ikke mer tid enn å lage en god PPT. Men det er lettere å lage en dårligere PPT på kort tid (hvis man har det travelt). På mange måter egentlig en god grunn til å bruke leksjonsmodulen – da kan jeg ikke velge de kjappe dårlige løsningene 🙂

leksjonsmodulen leksjonsmodulen2

16 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Enig i at dette er et et bra verktøy. Men det at det krever litt ekstra tidsbruk for å få det skikkelig, er nok en av grunnene til at jeg også har brukt det lite. Det jeg er mest fornøyd med i år er et opplegg jeg lagde om valg og politikk i USA til engelskklassen min.

    Her burde det for øvrig være gode muligheter for å bygge opp ting sammen – det blir tungt hvis alle skal sitte rundt omkring og lage leksjoner om det samme. Små tilpasninger kan, som du skriver, gjøres ved enkel redigering.

  2. Dette så interessant ut. Må ærlig innrømme at jeg ikke har utforsket It’s learning noe særlig i det siste, men ser at dette er en fin bruksmulighet. Denne måten å jobbe med gjennomgang av stoff på, gjør elevene mer aktive. De kan høre, se og lese ting flere ganger, og det er lurt. En forelesning kan være greit, men de tilbakemeldingene jeg får fra elevene mine, viser at variasjon er det viktigste stikkordet. Og selv om jeg som lærere flest er glad i å høre min egen stemme, så må jeg ærlig innrømme at dette ikke alltid er like givende for de som må være til stede.

    Alltid fint at noen gir tips om verktøy som er lett tilgjengelig. Jeg regner med at det ikke er så vanskelig å finne ut av. Takk for tips.

    Når det gjelder tilgang til internett til eksamen, så ser jeg at det kan blir litt plundrete for elevene. Det kan bli mye å skrive ut….. Og mange sider å lagre på Scrapbook. Så elevene må eventuelt starte tidlig på den jobben. Spørsmålet er hva slags og hvor mye informasjon de kan nyttegjøre seg på eksamen.

  3. Jeg har laget pdf-filer, der jeg har mulighet til å legge inn innhodsfortegnelse i margen.
    Her er et eksempel. Men da må du lære det LaTeX…:-)

  4. Manglet en f i lenken min.
    http://dl.getdropbox.com/u/171320/Fag/1T/Funksjoner-samlet.pdf

  5. @ Tor Espen: LaTex ja. Jeg skrev hovedfaget mitt i LaTex. Men har ikke brukt det siden… Og har aldri brukt det lokalt på PC. Hmmm, kanskje noe jeg burde tatt opp igjen en gang… Noe av det som virkelig har en stor verdi er innholdsfortegnelsen i margen 🙂

  6. Fint utført opplysningsarbeid om ein sterkt undervurdert funksjon i itslearning, pgelisa!

    Eg supplerer gjerne med ein fordel til om leksjonsverktøyet: DELING! Ferdige leksjonar kan enkelt delast mellom lærarar og på tvers av skule- og fylkesgrenser. Unntak HFK: berre innan HFK pga lokal itslearning-site. Fann ein leksjon i geografi men sakna din 😉

  7. @kjetil Jeg er helt enig i argumentet om deling. Det er bare et problem – det er ikke jeg som godkjenner om leksjonen min blir felles eller ikke. Jeg har sendt den til godkjenning, men ingenting har skjedd. Så det må gjøres noe med rutinene her… Jeg har lagt ut melding på superbruker-forumet til HFK der jeg har pekt på problemstillingen.

  8. En liten kommentar til dette med deling. Jeg ser fordelen med å legge inn i bilioteket. Men da er det kun de som bruker ITSL som får glede av arbeidet ditt.

    For rundt ti år siden hadde de ulike høyskolene egne nettsider der faglærere i for eksempel matematikk la ut presentasjoner, oppgaver og mer. Jeg jobbet på lærerutdanningen på HSH og hadde stor glede av å bruke andres ressurser. Men så ble etter hvert alt lukket inn i LMS-er. Er ikke det litt dumt da?

  9. @Tor Espen Jo, det er forsåvidt dumt hvis alt stenges inne i LMS’er, selv om det blir et hovedskille mellom ITSL og Fronter. Community-funksjonen i ITSL vil jo gi muligheter for deling på tvers av fylkeskommunene (og land). Men samtidig syns jeg det er bedre med deling i et bibliotek, som kanskje har begrensete delingsmuligheter, enn slik det har vært, der det har vært helt umulig å finne ut hvor man kan finne andres ressurser og ikke. Jeg er egentlig glad hvis jeg klarer å få til større deling innad i HFK som et første mål. Kanskje vil D&B endre dette? De såkalte fagbankene som eksisterer er iallfall ikke gode nok per i dag. Eller kanskje jeg bare ikke har funnet de? Har du noen eksempler på gode fagbanker, f.eks i matematikk?

  10. Jeg har startet gruppen naturfag i D&B og holder på og ser gjennom medlemslisten. Fant bloggen din og så dette innlegget om leksjonsmodulen.

    Jeg har selv hatt samme forhold til ePlus, og syns det er interessant at noen tar det i bruk. Derfor lurer jeg på om du har mulighet til å eksportere opplegget ditt og dele det på D&B? Det er vel mest naturlig å legge det i geofaggruppa, og jeg vil i så fall melde meg inn der og se på det. Kanskje du har noe liknende i naturfag også?

    Jeg har lyst til å bygge litt videre på det du legger inn, ikke nødvendigvis når det gjelder det faglige, men på hvordan man gjenbruker det, og hvordan man kan redigere en eksportert zip-pakke fra its learning eller andre steder med verktøy som Reload Editor før man gjenbruker det.

  11. Nå har jeg prøvd å trikse litt, og lurer på om dere som er utenfor ITSL på HFK kan åpne denne linken: https://lms.hfk.no/weblink/weblink.aspx?WebLinkID=100249312

  12. Lenken din virker ikke…

  13. Men denne linken virker 😀

  14. Jepp! Den virker!

    Et lite tips. Du trenger egentlig ikke å laste leksjonen opp i Mine Webfiler. Om du har tilgang til en webserver (f.eks gjennom dropbox), så kan du pakke ut leksjonen der. Testet dette og her er en lenke til en «leksjon»:

    http://dl.getdropbox.com/u/171320/leksjonstest/CM100249438/CM100249438_38258_1.html

  15. Dropbox ja… En av de tingene som står på listen «må sjekke ut en dag»…

    Men så lenge jeg nå vet at det også går an å dele leksjoner fra ITSL på utsiden av LMS’et, så er jeg egentlig ganske happy 🙂

  16. Jeg lurer på om vi egentlig har tilgang til en webside hver som HFK-ansatte, jeg har aldri helt klart å finne ut av det der, og har ikke giddet, siden vi har egen webserver hjemme. Der har jeg i alle fall mulighet til å legge ut det jeg vil 😀


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

