Leksjonsmodulen i ITSL og deling – del 2

onsdag 11 mars 2009, kl. 22:27 | Publisert i Digital skole | Legg igjen en kommentar
Stikkord: , , ,

Mitt forrige blogginnlegg, deltakelse i d&b samt diskusjonsforumet for superbrukere i ITSL i HFK har trigget nysgjerrigheten min i å finne ut om det går an å dele leksjoner laget i ITSL med andre utenfor. Og jeg har funnet en metode, men det er litt tungvint… Men kan være kjekt å kjenne til hvis man har laget noe som man gjerne vil dele med andre:

Her er «oppskriften min»:

Jeg har prøvd meg frem litt selv, og tror jeg har funnet en (tungvint) måte å gjøre leksjonene tilgjengelig utenfor HFK-ITSL på.

  1. Eksporter leksjonen (IMS) til en .zip fil, den må lagres lokalt på datamaskinen
  2. Importer denne innholdspakken i et fag (jeg har et eget testfag) – dette gjøres ved å laste opp nytt element, og velge importer innholdspakke (scorm)
  3. Da vil leksjonsmodulen komme som en peker (weblink) i dette testfaget
  4. Gå inn i ePortfolio
  5. Finn den aktuelle mappen (ims_import_<tall>), og kopier denne til «Mine webfiler»
  6. Åpne pekeren fra punkt 3. i nytt vindu
  7. Kopier slutten av https-adressen (delen etter fagkoden)
  8. Legg til denne slutten til din https-adresse-start på dine webfiler
  9. Da har du fått en link som andre kan bruke

Noen som kjenner en mindre tungvint måte?
Min leksjon har blitt publisert slik

Dette er min start på webfilene: https://files.hfk.no/data/hfk/51331/

Dette er min slutt på leksjonsadressen: ims_import_4/CM100224308/CM100224308_38112_1.html

Legg igjen en kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

