Feltarbeid – geotop – Byfjorden!

onsdag 18 mars 2009, kl. 19:23 | Publisert i Feltarbeid, Geofag | Legg igjen en kommentar
Stikkord:

Da var det endelig tid for et blogginnlegg om geofag igjen 😀

Onsdag 11.mars var det tid for dag 2 på sjøen med F/F Hans Brattstrøm med Geofag 2-elevene mine. Denne dagen stod helt og holdent i «Geofysens navn» – temaene var Meteorologi og Oseanografi. På høsttoktet kjørte vi både CTD, gjorde O2 og CO2 målinger samt planktonhov og bunnskrape. Altså en del kjemi og biologi. På dette vårtoktet utelot vi kjemien og biologien og fokuserte på fysikken. Vi satte opp tre snitt rundt Askøy der vi kjørte CTD-stasjoner. På Brattstrøm har de mini-CTD, som betyr at vi ikke kan studere dataene når vi er ute på sjøen.

Fordelen med å ha elevene med ut på sjøen en hel dag, spesielt når været er bra :-), er at jeg kan gjennomføre undervisning med 3 og 3 elever i slengen. Og det er veldig nyttig når man ønsker å lære elevene opp i geostrofisk strøm i havet, repetere geostrofisk vind fra Geofag 1, studere satellittbilder, radarplott, meteorologiske observasjoner, tolke analysekart, prognosekart… Mens jeg underviste, gjennomførte elevene CTD-målingene og værobservasjonene – skydekket, skytyper, sikt, vind, temperatur.

Denne uken har nemlig elevene mine værvarslingsuken sin. Et omfattende kompetansemål i læreplanen, jeg er utrolig spent på hva de får ut av det etter forarbeidet vi gjorde ukene før.

Men nå må jeg avslutte blogginnlegget – jeg må løpe til storbandøving.

Tudelu!

Legg igjen en kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

