Geofag – et skremmende dagsaktuelt fag

mandag 6 april 2009, kl. 13:55 | Publisert i Geofag | Legg igjen en kommentar
Stikkord: , ,

Natt til i dag rammet et kraftig jordskjelv i Italia. Et jordskjelv på 6,3 på Richters skala regnes ikke for et megaskjelv, men katastrofen blir et faktum når det inntreffer i et område der det bor mye mennesker. Personlig er Italia mitt favorittreisemål utenfor Norge, så jeg føler sterkt med de som er rammet.

Men jeg klarer ikke å la være å se på hvilke læreplanmål denne hendelsen kan knyttes til. Disse er hentet fra Geofag 1:

  1. drøfte risiko for miljø- og naturkatastrofer og hvilke konsekvenser disse kan medføre i et valgt område
  2. forklare årsaker til jordskjelv, tsunamier og vulkanutbrudd ved å bruke teorien om platetektonikk
  3. lage sammendrag av ulike mediers presentasjon av en naturkatastrofe og vurdere kritisk de geofaglige beskrivelsene
  4. gi en oversikt over tiltak som kan forebygge skader ved naturkatastrofer
  5. gjøre rede for hvordan internasjonalt samarbeid kan bidra til å overvåke og varsle naturkatastrofer

Etter påske skal vi i gang med følgende kompetansemål i et prosjekt:

  • planlegge og gjennomføre utforsking av geofaglige forhold i en verdensdel, land eller område utenfor Skandinavia, med og uten digitale verktøy, og presentere resultatene

Dette vil knyttes sammen med mål 1 i dette innlegget. Kanskje noen av elevene vil se på Italia etter dagens katastrofe?

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

%d bloggers like this: