Vurderingsrubrikker for Wikiskriving

lørdag 11 april 2009, kl. 11:22 | Publisert i vurdering, Web2.0 | 15 kommentarer
Stikkord: , , ,

Mitt første forsøk på å lage rubrikker til vurdering er laget fordi jeg var usikker på hvordan jeg skulle vurdere mine elevers arbeid på Wikisiden(e) vår(e). “Kanskje dette er tiden for å lage et vurderingsskjema?” Jeg fant litt hjelp via FlatClassroomProject og Westwoods wikiside, i tillegg til Fjørtofts bok. Men jeg tar gjerne i mot kommentarer fra dere der ute også, enten generelle kommentarer til rubrikkene (noen som har brukt rubrikker i vurderingen tidligere?) eller fokuset bak Wikiskrivingen (garantert noen som har mer erfaring ved bruk av Wiki i undervisningen enn meg).

Tanken er å bruke disse rubrikkene for alt Wikiarbeid i geofag, og at jeg bruker “kjennetegn på måloppnåelse” tilknyttet læreplan i tillegg, for hvert enkelt tema. Jeg har jo ikke klart å lage disse enda (*sukk* enda en ting som alltid skulle vært gjort), men tanken er at jeg i alle fall skal klargjøre de mer presist for de temaene som har vært en del av wikiarbeidet med elevene. (Og hvis noen lurer? Joda, jeg har en tendens til å kaste meg uti ting som jeg ikke alltid helt aner konsekvensene av, eller starte prosjekter som jeg ikke har tenkt helt gjennom og ikke helt vet hvor ender. Elevene blir litt prøvekaniner, men det er vel ulempen og fordelen ved å ha en fersk lærer, eller?)

Rubrikker for Wiki – Google Docs

image

15 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. På kurset med Fjørtoft som Marita og jeg var på, diskuterte vi om man kunne vekte og poenggi de ulike rubrikkene, om altså noen momenter var viktigere enn andre, og om man da rett og slett kunne telle poeng. Overskriften «fremragende» passer vel for noen punkter, men ikke for alle.
    Men ellers mener jeg at dette er et veldig godt utgangspunkt for jobbing med wiki. I mitt fag som da for tiden er norsk, er utfordringen å finne måter å innpasse f.eks. blogg og wiki på slik at det ikke kommer i tillegg til alt. Ellers tror jeg elevene dine skal være glad for at de har en lærer som ikke har stivnet og som har en utprøvende holdning til arbeidsmåter.

  2. Takker for tilbakemelding. Jeg glemte nok overskriften innimellom, var litt for opptatt av å klare å finne en god nok firedeling for hvert punkt, og da ble nok ikke alt som «havnet helt til høyre» i skjemaet mitt Fremragende 😉

    Jeg har også lurt på om jeg skulle vekte de ulike punktene, jeg ønsker jo at det faglige innholdet skal ha størst betydning for den endelige vurderingen, men er usikker på om det kommer tydelig nok frem sånn som det er nå.

    For min del har jeg også valgt å la wikiskrivingen bli en annen vurderingsform, av emner som ellers ville vært vurdert ved muntlig og/eller skriftlig prøve – bestemte kompetansemål. Noen har håndtert dette bra, andre har ikke klart å distansere seg fra et vanlig dokument (har skrevet i Word, og limt inn på Wikisiden, selv om de gjentatte ganger har erfart og blitt fortalt at det ikke er det beste med tanke på formattering eller oppsett av en Webside) – jeg ønsker vel at de skal ta med seg kunnskap om sammensatte tekster fra norskundervisningen inn i mitt fag 🙂

  3. Ser lovande ut dette. Eg vil anbefala å ha framragande til er i skjemaet. Så blir det det første dei les og siktar seg inn mot.

  4. God ide!

  5. Flott arbeid dette. Lurer litt på hvorfor du har en sharalike lisens på rubrikkene. Jeg kunen godt tenke meg å låne litt av det arbeidet du har gjort, men tilpasse det til mitt fag. Men da må jeg kunne endre på dine rubrikker…

  6. Bruk og endre i vei. Men lisensen tillater vel det? Eller har jeg misforstått? Det eneste kravet er vel at du også må legge det ut med en CClisens?
    # å dele – å kopiere, distribuere og spre verket
    # å remikse – å bearbeide verket

  7. Jeg trodde også, som Tor Espen, at share alike betydde at man ikke kunne endre/bearbeide. Men kanskje vi tar feil? *finne frem på cc*

  8. Share alike: Del på samme vilkår. Dersom du endrer, bearbeider eller bygger videre på dette verk, kan du kun spre det resulterende verk under en lisens, som er identisk med denne.

    Pleier å halda meg til denne sjølv: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/no/

  9. Jeg ble lurt av *share alike*, som i mine ører hørtes ut som at jeg må dele den som den er. Men det er ikke det som er poenget, slik jeg nå forstår det, men at vi må dele den med samme lisens.

  10. Hvis jeg har skjønt disse inndelingene rett nå, så betyr de:
    by – du må oppgi hvem du har hentet ideene fra
    sa – hvis du benytter deg av dette arbeidet, og lager noe nytt selv, så må du dele den med samme lisens som det gitte arbeidet
    nc – du kan ikke benytte deg av arbeidet i kommersielt øyemed

    Det betyr altså at noen kan benytte seg av ideer de får fra mine rubrikker og så tjene penger på det, men de må dele med en CC-lisens, en lik lisens faktisk, så de kan ikke ta patent på ideen iallfall. Eller noe sånt.

    Kjenner at jeg har hatt en litt for lang dag på jobb, klarer ikke å formulere meg lenger *komme seg hjem fra skolen etterhvert*

  11. Det er lurt å bruka lisenshjelparen for å finna ut kva for ein som passar:
    http://creativecommons.org/license/?lang=no

    NC betyr forresten dette: Lisensgiver tillater andre å kopiere, distribuere, vise, skrive ut og fremføre verket/frembringelsen, så lenge dette ikke skjer for kommersielle formål.

  12. […] Bloggposten som jeg tror blir mest lest over tid av de som ble skrevet i 2009: Vurderingsrubrikker for Wikiskriving […]

  13. Hei!

    Takk for tips. Jeg har vært lærer i over 20 år og prøver, feiler og har sukesser enda. Jeg synes det er viktig å våge å prøve ut opplegg. 🙂 Så, barra stå på du!

    Hilsen
    Inger
    Lærer fra vakre vestlandet

  14. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding!
    Og ja, Vestlandet er vakkert :))


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

