Creative Commons

onsdag 15 april 2009, kl. 21:58 | Publisert i Refleksjon | 3 kommentarer
Stikkord: ,

Gårsdagens kommentar fra Tor Espen om CC-lisensen jeg har satt på vurderingsrubrikkene mine for Wikiarbeid har fått meg til å tenke litt over (min) bruk av CC-lisens(er). Lisensen jeg satte på den var , og det var “share-alike”-delen som ble kommentert. Jeg tror at jeg har tolket denne rett når jeg antar at det betyr at alle kan bruke (og bearbeide) fritt, sålenge de også da legger ut sitt arbeid med en liknende lisens, eller?

Jeg måtte spørre meg selv om hvorfor jeg ønsker denne lisensen, og hvorfor det ikke holder med ?

Svaret jeg hørte (fortsatt fra meg selv) var: Hvis noen får ideer fra meg, og så videreutvikler de til noe bedre, så ønsker jeg gjerne å få deres ideer tilbake, slik at også mitt arbeid kan bli bedre. Jeg tror rett og slett mitt inntrykk av denne lisensen er at den legger opp til mer deling. Uten at jeg egentlig har reflektert mer over det enn som så. Hmmm.

Bilde: “Sharing” lagt ut via FlickrCC av ryancr

3 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Er ikke på langt nær noen jurist, Elisa, men jeg deler din forståelse av cc-lisensen. Kun som en utfyllende kommentar til det du sier om at du skal kunne dra nytte av andres bruk av og idéer til dine rubrikker; med share-alike-lisensen kan ingen andre ta penger for åndsverket du har påbegynt, selv om de skulle endre det aldri så mye. De kan tjene penger på å levere tjenester som benytter seg av rubrikkene, men ikke selge rubrikkene. Og det er ganske viktig, etter hva jeg skjønner, for folk som er opptatt av åpen kildekode og sånne tingen. Fortsett å dele på like vilkår!

  2. Du har nok rett i din forståelse av lisensen. Beklarger at jeg ikke hadde satt meg bedre inn i CC! – Ville bare at dette skulle være korrekt!

  3. @Tor Espen Jeg er bare glad for din kommentar jeg, fordi jeg dermed måtte sette meg ned og reflektere litt nærmere over det selv. Alltid bra med litt egenrefleksjon, ikke sant? 🙂

    @Thomas Godt å høre at det er flere som er enig med meg


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

