Flyplasser – på godt og vondt

lørdag 25 april 2009, kl. 11:21 | Publisert i Refleksjon | 2 kommentarer
Stikkord: , , , , , , ,

Dette blogginnlegget handler om 1) flyplassfrustrasjon; 2) refleksjon etter Dei gode døma; som glir inn i 3) sosial web; og tanker rundt 4) PC i klasserommet. Kinderegg og litt til 🙂

Jeg må vel ærlig innrømme at jeg ikke kommer til å ha et godt minne om Frankfurt airport etter det siste døgnet. Navnsettingen av gate’r og terminaler er absolutt ikke logisk, noe som førte til at jeg ikke nådde flyet mitt videre til Firenze i går (ble stående i en ny sikkerhetssjekk da jeg gikk til min gate, og møtte ingen forståelse for at jeg hadde det travelt), og i stedet fortsatt sitter i Frankfurt. Der forsvant min friformiddag i Pistoia 😦

Det gode er jo at man har nettilgang, og kan tømme RSS-feeden sin (den ble det ikke lest mye i under Dei gode døma de siste to dagene) og lest litt mail. Samt at jeg febrilsk prøver å finne ut hvor møtet starter i ettermiddag (også noe som jeg skulle finne ut av i Pistoia i dag), men alle nettsider til prosjektmøtet er utilgjengelig i dag… Jaja, det ordner seg sikkert på et vis.

Men det gir meg jo litt tid til å reflektere litt over Dei gode døma med mer:

Alt i alt synes jeg at det var en veldig god konferanse. Jeg må vel si meg enig med Frøydis i at jeg kanskje ikke lærte veldig masse nytt, men det gjør godt å få bekreftet at man er på samme kurs som “folk som er med på å sette dagsorden”. Jeg blogger – mer og mer, selv om jeg også er på Twitter. Jeg snakket nemlig med noen av twitrerne om dette torsdagskveld – blogger folk mer eller mindre eller er det uendret etter at Twitter kom på banen? Disse som har blogget lenge og mye tidligere, blogger kanskje mindre nå. Men jeg er såpass fersk som blogger (jeg har hatt denne bloggen i et år, men det er jo først de siste månedene at det har vært noe aktivitet å snakke om her inne), at jeg fortsatt er i økning av blogginnlegg. RSS-feeden min fylles også opp raskere, fordi jeg oppdager nye bloggere og nyhetstjenester gjennom eksempelvis Twitter. Alt i alt bruker jeg mye mer tid på sosial web! Og da er det ekstra kjekt å kunne treffe disse i levende live; Jeanette, Grethe, Rolf-Anders, Margreta, Tor Espen.

Jeg håper også at alt fokuset som var på sosial web (og i parallellsesjonene om vurdering) vil gjøre det lettere å få gehør for å bringe dette inn på egen skole. Vår eKoordinator hadde vist bloggen min til rektor torsdag ettermiddag, med alle mine live-blogginnlegg. Dette blir jo en veldig enkel måte å la de kollegaene som ikke deltok på Dei gode døma til å få et lite innblikk i hva som stod på dagsorden.

Personlig ble det nesten en rus å se hvor utrolig mange som var innom bloggen min iløpet av disse to dagene, dette var nok mye takket være Guttorm som hadde #deigoded liggende på sin blogg.

Øyvind spurte via en kommentar på mitt første innlegg torsdag om elevene våre/mine kanskje vil kunne få prestasjonsangst av denne typen live-blogging. Denne kommentarer, sammen med noen av resultatene som de viste til i Arendal, har fått meg til å reflektere litt over hvordan jeg kan få elever til å gjøre mer (og etterhvert bedre) notater fra undervisningen. Jeg har ikke jobbet lenge som lærer, så jeg har ikke sett endringen i elevers notatteknikk, og kan heller ikke si om dette har noe med innføring av PC’er i skolen å gjøre, eller om det er en trend over tid, men jeg synes at dagens elever gjør mye mindre notater fra skoletimene enn jeg husker at vi gjorde da jeg gikk på skolen. Jeg mener ikke at alle elever lærer best ved å notere fra timene, fordi noen har et større behov for å sitte i ro og lytte – men mange av oss lærer (og husker) bedre ved å notere, som Roger Säljö var inne på i sitt innlegg i går. Hjernen vår er ikke optimalt egnet for lagring av informasjon, vi trenger et sosialt og eksternt minne i tillegg. Og i en læringsprosess – tror jeg – går man fra å ha tilgang på mye informasjon, eksempelvis fra meg (læreren) til at det internaliseres som elevens egen kunnskap. Men hvis denne informasjonen møter elevene i form av uttalte ord en gang eller to, og ikke lagres eksternt, parallelt eller i ettertid, så vil denne informasjonen forsvinne for mange av elevene. Spørsmålet blir “hvordan kan jeg få elevene til å lage sine egne notater fra undervisningen?”

Jeg synes forsåvidt dette også henger sammen med noen av poengene til CingT – noen få elever bruker PC’en til å ta notater med, resten klarer ikke å styre unna “moroen” som ligger så lett tilgjengelig på maskinen. Dette blogginnlegget startet flere andre blogginnlegg, noen av disse finner du her.

Da vi startet opp igjen undervisningen august 2008, var det satt opp en felles regel om at ingen skulle ha oppe PC-skjermen (“lokket”) så lenge undervisningen var lærerstyrt. Elevene er pålagt å bruke en bærbar PC i sin skolegang, men de skal ikke få lov til å ta notater på PC ved lærerstyrt undervisning. Personlig skriver jeg nå raskere, og sannsynligvis langt tydeligere på maskin enn jeg gjør for hånd (selv om jeg ikke bruker Touch…) Jeg ønsker at alle mine elever leverer skriftlige produkter digitalt, men jeg skal ikke gi dem mulighet til å trene på dette i timene. Jeg synes ikke dette er riktig.

Men samtidig vet jo også jeg, at når elevene får lov til å sitte foran PC-skjermene under den lærerstyrte undervisningen, så sitter brorparten på FB, Youtube, nettaviser, MSN etc etc. Hvordan kan jeg “presse” elever til å ta notater hvis de har skjermen oppe?

Alternativ 1) gå rundt blant elevene mens undervisningen pågår, for å se hva de gjør – vi vet alle at det er veldig lett å bytte aktive vinduer, og hvis jeg skal sjekke hvilke andre prosesser som går, så tar det tid og oppmerksomhet vekk fra undervisningen, jeg er ikke tilhenger av dette

Alternativ 2) starte timen med at elevene får et valg – PCen oppe (noterer navn på dem), men med et tilhørende krav om å sende inn notatene ved slutten av økten (før alle tar PCene frem), hvis en elev har hatt PCen oppe og fremme, men ikke leverer notater fra timen blir det anmerkning. Jeg har ikke testet dette, men jeg vurderer å teste det ut. Jeg tenker ikke at notatene skal være gjenstand for vurdering, men godkjent/ikke godkjent. Jeg har ikke tenkt nærmere på hvordan notatene skal sendes – live-blogging er jo et alternativ :), eller via ITSL.

Alternativ 3) alle elever må levere inn notater fra undervisningstimen uansett.

Både 2) og 3) vil kunne gi merarbeid ved at jeg etter hver time må gå gjennom for å sjekke hvem som har levert notater, men samtidig gir det meg en løpende tilbakemelding på hvilket utbytte elevene har fått fra undervisningen. Og det er jo ikke å forakte. Kanskje viser det seg at 80% av elevene har misforstått en viktig prosess i dannelsen av en tornado?

Jeg har vel uansett en tro på at elevene har gått av mer skrivetrening, fordi det skjer mye faglig refleksjon når man skriver. Fordelen ved å legge ut notatene på en egen fagblogg vil være at de er samlet på et sted. De kan i tillegg skape faglige diskusjoner mellom elever (og andre), og det ville jo vært fantastisk!. Fordelen ved ITSL er at det er mye lettere for meg å gradere godkjent/ikke godkjent. Notatene vil også være skjult for omverdenen, noe som jeg tror er viktig for en del elever.

Er det noen av dere lærere der ute som har testet dette, og har erfaringer? Og hvis det er noen elever som leser dette, hva mener dere? Jeg blir VELDIG GLAD for kommenterer 😀

Avslutningsvis vil jeg si at mine elever bruker mange andre digitale verktøy i min undervisning (GIS, analyse av satellittbilder, radarplott, radiosondedata, feltdata, Geogebra, Excel, Graph, Wikiskriving, e-læringsmoduler) – dagens refleksjoner omhandler den delen av undervisningsøkten som er “forelesningsbasert”.

Og der startet ombordstigningen på mitt siste fly – som skal bringe meg til Firenze og Toscana, og prosjektmøte i CarboSchools 😀

Bilde: ‘La Espera / The waiting – Frankfurt’ lagt ut via FlickrCC av Claudio.ar

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Det var ganske interessante alternativ du har der. Den første har jeg, som deg, ikke noen tro på. Det vil være alt for tidkrevende å sjekke alle aktive vinduer etc, og det kan f.eks. godt være noen er pålogget MSN uten å faktisk bruke det, eller glemmer å logge av etter friminutt. Dessuten har vi Macere ‘Spaces’, som gjør at alle vinduer vi ikke ønsker skal vises, forsvinner bort fra skjermen og vil være umulig å finne for en ikke-Macer. Hvis det finnes noe som heter det.

    De andre to alternativene er likevel ganske gode. Ettersom det er noen som lærer best ved å lytte uten å notere, kan kanskje alternativ to være lurt. På den andre siden kan det være greit å vite at alle har notert, og at alle har dette lagret eksternt.

    Et alternativ til sjekking er jo f.eks. at alle elever oppretter en Wikispace, hvor dere lager egne sider etter kapitler i boken. F.eks. si at alle skal ha de samme sidene. På hver side legger de ut alt de har notert om det kapittelet. Det du kan gjøre, i stedet for å sjekke alle, er å ta stikkprøver. Ikke fortell hvem du kommer til å sjekke, men prøv å sjekke så mange som mulig. Hvis de oppdager at du ikke retter på dem, kommer de til å slutte å notere.

    På den andre siden, kan de jo opprette hver sin blogg, hvor de skal legge inn notater fra hver forelesning. For at du skal slippe å gå inn på hver og en, kan du jo lagre dem i RSS-leseren din, under en egen mappe. Da ser du jo hvem som leverer, og kan enkelt sjekke hvem som ikke har levert på så og så lang tid.

    På den andre siden – det blir jo litt ekstra-arbeid. Men, det meste av arbeidet blir nok i begynnelsen av året, med opprettelse av blogger etc. Og dessuten: et sånt tiltak vil bli veldig «lærer-politi»-aktig, og elevenes ansvar for egen læring blir litt bortgjemt.
    Sett fra den lyse siden, har du et veldig bra grunnlag for å sette karakter på slutten av året, utenom prøver etc.

    Veldig bra at du interesserer deg for ulike læremetoder, og at du spør etter tips fra andre, spesielt elever (:

  2. […] tiltrekkende og spennende! Jeg har derfor gått inn for alternativ 2) fra blogginnlegget mitt Flyplasser på godt og vondt. Dette alternativet lød: “starte timen med at elevene får et valg – PCen oppe (noterer navn […]


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

