Minneverdig skoleavslutning med avgangselever

torsdag 11 juni 2009, kl. 19:14 | Publisert i Refleksjon | 3 kommentarer
Stikkord: , ,

I går hadde vi avslutningsmiddag med Vg3-elevene våre. Det er en mangeårig tradisjon på skolen der jeg jobber, en tradisjon som jeg virkelig setter pris på. Avslutningsmiddagen er alltid den kvelden etter at alle elevene har hatt sin siste muntlige eksamen – så elevene er i realiteten ferdig på vgs. Det er et fantastisk syn å se elevene (og lærerne 🙂 ) pyntet og klare for en stilfull avslutning av karrieren som vgs-elever.

For min del var dette ekstra spesielt, siden jeg begynte å jobbe som lærer samtidig som dette kullet begynte på vgs. I salen i går satt de første elevene jeg var kontaktlærer for, elever som jeg hadde 10 timer i uken i fjor og ikke minst elever som har vært prøvekaniner i det nye programfaget Geofag. I min lille tale påpekte jeg at det de virkelig har fått med seg med meg som lærer, er endringskompetanse – stadig vekk nye innfall fra læreren når hun prøver seg frem med nye læreplaner, vurderingsmetoder, sosial web og (internasjonale) prosjekter.

Jeg har hatt noen fantastisk flotte elever på dette kullet, og jeg sa til dem at jeg gjerne skulle beholdt dem et år til, selv om jeg egentlig ønsker de alt vel, og at de kommer seg videre i sine liv. Litt tårer i øynene på både elever og lærer.

Denne menneskelige dimensjonen er utrolig viktig for min trivsel som lærer. Jeg setter stor pris på å få jobbe med sånn fin ungdom! Takk for fine år!

Bildet: “Coffee Blue is closing” by Bryan Bruchman found via www.compfight.com

3 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. skjønner deg godt. De første elevene en har hatt er også de en husker best resten av livet. (+ noen flere…). Ha en fin sommer

  2. Det er vel både med en viss tilfredshet og med vemod at vi ser dem forsvinne. Det høres ut som dere har en nydelig tradisjon med den avskjedsmiddagen. Da mine 10. klassinger sluttet for to år siden gråt jeg umotivert av og til i flere dager etterpå. Familien min skjønte ikke helt hva som foregikk. Men så er jeg jo også særdeles sentimental av meg 🙂

  3. Jeg kan love deg at det ER noe spesielt, helt spesielt, med de første elevene man har hatt. Disse elevene glemmer man aldri, de klarer man faktisk å holde kontakten med, hvis man vil. God sommer 🙂


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

