CarboSchools – Citizenship

lørdag 13 juni 2009, kl. 16:40 | Publisert i Konferanser og kurs | Legg igjen en kommentar
Stikkord: ,

Another late blog post – this one in Norwegian…

Sally: How can I motivate a group of children to learn more about their CO2 emissions?

  • get them wondering first
  • measuring the hand held CO2 meter and walking around the school area, inside and outside
  • elevene er unge, og for de er det viktig å kunne måle noe de ikke kan se
  • produserer vi mer CO2 under en matematikkprøve enn ellers?

Elevene målte størrelsen på klasserommet, antall gutter og jenter samt vekten deres, dette ble brukt i matematikkundervisningen. Deretter ble sensoren plassert i klasserommet, gjennomsnittlige verdier hvert 10ende minutt.

To elever fikk i oppgave å notere alt som skjedde i klasserommet: npr gikk folk ut og inn, når ble dører åpnet og lukket, hvor mange vinduer var åpne, hvor lenge. Så de hadde masse og gode datamateriale.

Man hadde dermed et bakgrunnsmateriale.

Deretter inkluderte de planter i klasserommet for å se om det hjako.

Stearinlys brant for å simulere fossile brensler

Et akvarium med ferskvann ble plassert i rommet for å se endringen i pH ved svært høye CO2 verdier i klasserommet. Akvariet hadde også en luftpumpe for å lufte ut vannet, for å ha maksimal kontakt med luften, og dermed økningen i CO2.

Plantene påvirket verdier spesielt når det ikke var elever tilstede.

Med stearinlys økte CO2verdiene betydelig, både med og uten stearinlys (dette passer sammen med forskerspiren og hypotesetesting i Vg1 naturfag)

Plantene “spiser” opp CO2 raskere etter at stearinlysene er slukket

Grafene ble hengt opp på veggen, inndelt i 8 ulike timer. De elevene som hadde skrevet opp alt som hadde skjedd, lagde et sammendrag av hva som hadde skjedd i de aktuelle timene, og disse ble knyttet til grafene, slik at elevene som ikke hadde gjort dette kunne lese av teksten og knytte dette til grafene.

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

%d bloggers like this: