Teknologioptimist? Pedagogisk sinke? Faglig kompetent? Jobber i norsk skole? Medlem av en fagforening?

fredag 4 september 2009, kl. 16:42 | Publisert i Digital skole, Refleksjon, Skolepolitikk | 6 kommentarer
Stikkord: ,

De siste to dagene har det vært en aktiv diskusjon på Twitter og blant norske lærerbloggere om eksisterende syn på bruk av IKT i norsk skole. Undertegnede skrev selv et frustrasjonsinnlegg over BT’s dekning av resultater fra Skolefagundersøkelsen 2008. Artikkelen i BT viser også at Utdanningsforbundet er på kollisjonskurs med mange av sine medlemmer, deriblant meg selv. I går ettermiddag viste Henning Lund til at også Norsk imageLektorlag har et særdeles skremmende syn på bruk av IKT i skolen – i dag har de hatt dette “gullkornet” på sin hjemmeside. I følge Norsk Lektorlag er jeg altså en pedagogisk sinke.

Dette utsagnet har resultert i mange reflekterte (og muligens noe irriterte) blogginnlegg i dag; Ingunn, Marita, Leif, Øystein, Frode og Sol er blant dem som har kommentert utsagnet til lektorlaget. Jeg anbefaler dere å lese disse.

Personlig skrev jeg i går en mail til Utdanningsforbundet, Norsk Lektorlag og Tekna (siden jeg er realist) og stilte dem en rekke spørsmål, og forklarte at deres svar vil være avgjørende for om jeg melder meg inn i / ut av deres forbund. Sålangt har jeg bare fått svar fra Tekna. Riktignok ikke med svar på alle mine mange og omfattende spørsmål, men med svar på en del, og med videresending av min mail til andre ansvarshavende. Det vil bli interessant å se hvilke svar jeg får fra UF og NLL (om jeg får svar?).

Jeg synes det er rart at det skal være så vanskelig å finne et passende fagforbund for en faglig kompetent lektor som holder seg oppdatert på teknologi, er opptatt av deling og bruk av IKT (den femte grunnleggende ferdigheten i alle fag i norsk skole). Det er kanskje et tegn på at det finnes for få fagforeninger for lærere i Norge?

———————————————————————————————————-

imageMens jeg har redigert dette blogginnlegget har NLL endret sitt gullkorn:
Det får meg til å stille mange spørsmål – men først og fremst – kan ikke en teknologioptimist være en slik lærer?

6 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Meget pussig. Jeg nøyer meg med å svare på ditt siste spørsmål: Jo selvsagt, jeg vil si at dette er en bra karakteristikk av en god, teknologioptimistisk, pedagogisk oppegående lærer 🙂

  2. Hei, bra at så mange engasjerer seg i dette, og hyggelig å lese innleggene dine. Jeg er ofte innom lektorlagets sider og har også stusset på dette merkelige utsagnet de velger å kalle gullkorn. Jeg var til og med medlem av NLL en periode og fikk da heldigvis et inntrykk av at det befant seg litt varierte syn både på IKT og undervisning blant medlemmene. Og man kan vel heller ikke si at ens eget syn er det rette. Skjønt, hvis ens eget syn ikke er det rette, hvem har da rett?

    Som lærerutdanner møter jeg ofte det jeg selv ville ha kalt negative læringssyn, der mange påberoper seg en spesiell form for kompetanse som fungerer slik at KUN det som lærere har sagt eller skrevet til en elev er det som faktisk er kunnskap. Herunder kan det også ligge tanker om at det å bruke IKT (eller andre forskningsbaserte metoder?) ikke er dugelig i skolen da det som regel ikke gir umiddelbar målbar og udiskutabel effekt.

  3. @Ingunn Jeg er så enig i ditt svar 😀

    @Øistein Kjekt å høre at det er hyggelig å lese innleggene mine. Det er kjekt å ha deg tilstede i edubloggosfæren også, det er ikke overvekt av realister der ute 😉

  4. […] i BT (nettartikkelen mangler en liten artikkel og en kommentar som sto i papirutgaven). Jeg har diskutert med mange, og det har blitt mange blogginnlegg. (8 linker) Jeg ville vente litt for å ikke skrive […]

  5. Jeg vet ikke om jeg allerede er en slik lærer som lektorlaget her beskriver, men jeg vet definitivt at det er slik jeg ønsker å være – enten jeg ber elevene ta frem laptopen eller jeg foreslår at vi skal leke en liten dramalek. Eller gjøre en liten yogaøvelse for å løse opp spente muskler for den saks skyld – et av målene i faget mitt retter seg heldigvis mot hensynet til ergonomi og helse.

  6. Selvsagt passer den beskrivelsen også på lærere som bruker IKT i undervisningen. Jeg vil faktisk påstå at de lærerne som er aktive i web 2.0-verdenen og går inn for å integrere IKT-verktøy i undervisningen i alle fall ikke er mindre engasjerte enn gjennomsnittet.
    Er det for få fagforeninger, eller er det for mange? Jeg gikk fra Tekna til NLL fordi NLL tross alt er mer skolefokusert, og fordi jeg prinsipielt mener det ville være naturlig å samle langtidsutdannende lærere i en forening. Egentlig er det unaturlig å skille mellom realister og andre i så måte. Jeg synes jo forsåvidt at NLL har mye fornuftig for seg. I sitt skolepolitiske program begrenser de seg til denne formuleringen når det gjelder IKT: «Bruk av IKT og andre pedagogiske verktøy må skje på fagenes premisser og styres av
    faglærer.» Det er jo en selvfølgelighet og nokså defensivt, men nøytralt nok til at det kan passere for alle. Med det fantastiske gullkornet skaper de et inntrykk av at NLL likevel domineres av helt andre holdninger, og når de går ut så kategorisk risikerer de å støte fra seg en voksende gruppe lærere. Jeg avventer litt og ser om og hvordan de responderer på kritikken og reaksjonene, og hvordan de svarer på mailen jeg sendte før helgen. Det er ikke gitt at mitt medlemsskap i NLL blir veldig langvarig.


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

