Nye utfordringer – øvingslærer for PPU-student

søndag 25 oktober 2009, kl. 23:50 | Publisert i Pedagogikk | 2 kommentarer
Stikkord:

image Fra i morgen skal jeg være øvingslærer for en PPU-student i tre uker (deltidsstudier på UMB). Han skal være med meg i geofag og i matematikk. Dette er en helt ny utfordring for meg, det føles på mange måter fortsatt som om jeg selv er helt fersk som lærer. Men mest av alt ser jeg frem til det – jeg ser på det som en unik sjanse til å kunne diskutere praksisen i klasserommene mine med andre. Studenten skal jo først sitte bak i klasserommet for å observere meg før han overtar undervisningen.

Men til dere som har erfaring som øvingslærere, så tar jeg gjerne i mot gode råd og tips 🙂

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Det er kanskje fullstendig innlysende, men når jeg slipper studentene løs på skolebarna, så synes jeg det er viktig at de _ikke_ prøver å BLI en av praksislærerne eller foreleserne sine. Jeg mener det er viktig å hele tiden minne en på om at en må finne sitt eget læreruttrykk, sitt eget ståsted.
    Det høres som sagt banalt ut, men for ferske studenter er fokus ofte på «klarer jeg det? klarte jeg undervisningen» – også blir det i neste utviklingsnivå «klarte ungene det…».

  2. Takker for tilbakemeldingen Øystein. Den er allerede overrakt studenten, og selv om det kanskje er innlysende, så er det jo lett å glemme – sikkert både for studenten og meg som øvingslærer. Særlig siden praksisperioden starter med at studenten skal observere meg. Sålangt har iallfall studenten fått sett veldig reelle klasserom, og det er jo bra, siden det er hans første praksisperiode.


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

