Oppsummering av året som har gått

mandag 11 januar 2010, kl. 17:14 | Publisert i Refleksjon | 1 kommentar
Stikkord: , ,

Vi er allerede et lite stykke inni 2010, og mange har allerede gjort seg ferdige med sine oppsummeringer av 2009. Personlig har jeg på den ene siden følt på at “jeg burde jo ha blogget om det og det og det”, og på den andre siden at jeg egentlig ikke har noe på hjertet som er interessant for andre. Men – jeg blogger jo ikke for andre – jeg blogger for meg selv, og kanskje er det interessant å se på hvordan bloggen min har utartet seg i året som har gått.

Litt statistikk:

og så då? – som jeg ville sagt på mitt bergensk? Nei, si det.

Som en liten refleksjon, ser jeg at det som kanskje er “viktigst” at jeg fortsetter å skrive noe om, er tema tilknyttet geofaget. Det er et nytt fag, og vi “sliter” med at vi bare har ett læreverk, som ikke er godt nok gjennomarbeidet, noen har hatt det litt for travelt da dette læreverket ble skrevet. Vi “sliter” også med at de fleste geofaglærere stort sett er alene på sine skoler, og at vi ikke har et nettverk lokalt. Jeg ser også at “geotop” er et ord som lærere og elever søker etter informasjon om, og gjerne ikke finner så mye. Fokus på geofag vil nok ikke gi meg like mange treff som Forskning, skolepolitikk og journalister, men samtidig var det veldig spennende å se hvordan Geofag – viktig del av allmenndannelsen? fikk oppmerksomhet. Kanskje jeg skal fange opp igjen tanker herfra og bruke bloggen til å si noe om temaene jeg holder på med i geofag? Jeg har jo ikke et mål om å få mange treff på bloggen, men jeg synes det hadde vært kjekt om jeg kunne opplevd gode faglige diskusjoner innenfor egne fag. Gode realfagslærerblogger er det dessverre ikke veldig mange av. Her tar jeg GJERNE i mot tips 🙂

Ellers er det kjekt å se at flere og flere er innom Geofag 1/X: Kjennetegn på måloppnåelse / og Vurderingsrubrikker for Wikiskriving. Sistnevnte innlegg har fått mange treff grunnet d&b, samt Sogn og Fjordanes digitale bok Ikt i skulen. Prosessen bak vurderingskriteriene i geofag var årsaken til at jeg ble invitert til Trondheim på Samling for koordinatorer i geonettverkene (et blogginnlegg som ikke ble helt ferdig noengang…).

Som så mange før meg har sagt – jeg blogger mindre, men jeg twitrer også mindre. Twitterstrømmen er så massiv at når jeg logger på, så blir jeg mest sittende å lese, som en RSS-feed. Jeg har satt utrolig stor pris på de tilbakemeldingene jeg har fått gjennom Twitter i året som har gått, men jeg ser at jeg ikke klarer å følge det hele opp. Jeg må kanskje fjerne noen av dem jeg følger for å ha kapasitet til å følge med? Et valg for 2010.

imageNyttårsforsett for 2010? Holde meg skadefri 😀 Jeg klarte det nesten hele 2009, men 30.des klarte jeg å knekke av en liten flis i ene tommelleddet. Dette har jo ødelagt alt som heter skimoro i dette herlige vinterland vi lever i for tiden 😦 *misunnelig på alle som kan stå på ski* Jeg håper snøen og minusgradene holder seg noen uker til fremover slik at også denne jenten kommer seg på ski.

God middag, og et forsinket godt nytt år!!

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hei,
    Er du ikke litt lite kreativ når det å «knekke av en liten flis i ene tommelleddet» gjør at du ikke kan gå på ski? (Verre å leke, da, men so what?). Kos deg med vinteren, okke som.
    Spøk til side: Det er fantastisk å høre at noen skoler har faglig kvalifiserte lærere på ditt område, tross din mulige ensomhet; eia var alle (rimelig store) skoler der. Et problem er at med din bakgrunn er du veldig attraktiv i det private næringslivet, og de betaler selvsagt for det de får, istf. regulativ. Elevene TRENGER mer interessant undervisning og oppmuntring innen real- og naturfag – men det er såvidt de får litt stimulans i vg., men da har mange allerede koblet ut/av..
    Håper interessen – og lønnen – øker, og at du iherdig fortsetter å engasjere deg i det betydningsfulle yrket du har.

    mvh .. ja, ja er det så farlig?


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

