Internasjonalt samarbeid – uten at det koster en krone!

onsdag 10 november 2010, kl. 21:24 | Publisert i Digital skole, Geofag | 1 kommentar
Stikkord: , , ,

Skoleåret 2008/09 og 2009/10 deltok jeg på EU-prosjektet CarboSchools med geofagelevene mine. Gjennom dette har jeg blitt kjent med en lærer fra Bordeaux – Mauricette Mesguich – som jobber på Lycée Max Linder. Vi møttes sist IRL under CarboSchools Spring School i Jena – Tyskland. Vi lærere som deltok på konferansen opprettet et prosjekt via eTwinning, der vi lærere har mulighet til å fortsette et samarbeid etter at EU-prosjektet er over. Hvis man oppretter et prosjekt via eTwinning, så må de lokale Comeniuspartnerne i de enkelte land godkjenne prosjektet. Når prosjektet er godkjent, vil man få et eget TwinSpace der vi har egne diskusjonsfora, fillager, bloggplattform, «lærerrom», «elevrom» og ikke minst et chatterom.

Før sommeren avtalte jeg et chattemøte med 2 andre lærere – en fra Frankrike og en fra Spania. Av ulike årsaker ble det meg og Mauricette som møttes, og vi avtalte at vi ville inkludere en elevgruppe hver i et fagsamarbeid nå i november. I dag – onsdag 10.november – «møttes» elevene våre for første gang. Jeg var veldig spent på hvordan dette ville gå. Vi hadde bestemt oss for å la elevene få lov til å snakke helt fritt ved første møte, slik at de skulle bli trygge på hverandre.

Det var utrolig morsomt å følge med i starten i et felles chatterom, det ble sagt lite. Men så oppdaget de muligheten for private chatterom, og plutselig var det mye aktivitet i klasserommet. Elevene pratet og lo og lurte plutselig veldig på hvor i Frankrike Bordeaux ligger, og om det er fint der, og om vi kunne reise dit på besøk. «Det er greit at vi logger oss på Facebook nå sant, for vi vil ha dem som venner på Facebook, og da kan vi se hvordan de ser ut… …»

Etterpå spurte elevene om det var greit om de hadde kontakt med elevene i Frankrike også utenom geofagtimene 🙂

Neste skritt nå er at jeg og min franske kollega skal lage oppgaver som elevene skal løse i fellesskap. Vi skal begge ha om ulike naturkatastrofer i våre fag, så tanken er å inkludere noe om hvordan ulike naturkatastrofer fremstilles i henholdsvis franske og norske medier – hvilke medier gir mest faginformasjon, slik at leseren også lærer eksempelvis geologi, og hvilke medier er mest opptatt av katastrofetenkningen. Vi vet enda ikke hvordan oppgavene våre kommer til å se ut, men vi er enige om at elevene må levere et produkt på slutten av hvert digitale internasjonale møte.

Jeg synes det er veldig spennende å skulle planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg sammen med en fransk klasse – der de har helt andre læreplaner og et annet skolesystem. Heldigvis virker det som om Mauricette og jeg har ganske like tanker om hvordan vi skal gjennomføre dette samarbeidet – et skritt om gangen.

Ellers vil jeg si at det er jo også en «million» andre ting jeg gjerne skulle blogget om det siste halvåret, men dere vet hvordan det er – tiden flyr. Jeg kommer plutselig tilbake 🙂

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Kirsti Slettevoll, Elisabeth Engum. Elisabeth Engum said: Nytt blogginnlegg: Internasjonalt samarbeid – uten at det koster en krone! http://bit.ly/bs3oxK […]


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

