Google nettsteder som verktøy for feltrapport

søndag 15 mai 2011, kl. 18:40 | Publisert i Digital skole, Feltarbeid, Konferanser og kurs, Web2.0 | 2 kommentarer

Ved siden av å undervise i Matematikk R1 og Geofag 1; være realfagskoordinator og superbruker på skolen; og være geonettverkskoordinator på Naturfagsenteret, er jeg for tiden student på Høgskolen i Bodø Universitetet i Nordland – jeg tar et kurs som heter «Miljøendringer i sub-polare områder». Kurset er nettbasert og inkluderer utover det en ukes feltarbeid på Island 🙂  (dere kan jo gjette hva som trakk mest…)

Fordelen med å ta dette kurset er at jeg får testet ut hvordan det er å være elev og skulle levere inn en feltrapport på den måten som jeg ønsker at mine egne elever skal jobbe. Jeg har ikke brukt Google nettsteder tidligere, og fikk mine to gruppemedlemmer til å være med på å teste ut dette som presentasjonsverktøy.

Rapporten ble levert tidligere denne uken og ligger åpent for innsyn: https://sites.google.com/site/feltrapportna131lgruppe8v2011/

Hvis noen har kommentarer til det vi har gjort, så kan dere komme med de her på bloggen min.

Jeg har jo tidligere brukt Wikispaces med elever, og der er mange likhetstrekk mellom de to tjenestene. Noen forskjeller er der dog.

Fordeler med Google nettsteder i forhold til Wikispaces

  • Koblet til Google-kontoen
    -> Google dokumenter
    -> Google kart
    -> YouTube
    -> Picasa
  • Enklere å endre layout enn i Wikispaces
  • HTML-koding i stedet for CSS (fordel for meg iallfall, og det er lettere å hjelpe elevene – for meg)

Ulemper med Google nettsteder i forhold til Wikispaces

  • Du kan ikke låse enkelte sider – de som har redigeringsrettigheter på nettstedet kan redigere alt
  • Kommentarfelt bare åpent for dem med redigeringsmuligheter (vanskeligere med respons fra andre)
  • Ingen (enkel) oversikt over antall sider en bruker (elev) har redigert eller kommentert

Har du testet Google nettsteder, Wikispaces eller andre tjenester for elevarbeid? Hvilke erfaringer har du?

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hei!

    Rapporten såg veldig fin og oversiktlig ut!

    Har sjølv brukt wikispace og google dokumenter til elevarbeid. Resultatet av wikispace opplevde eg som meir rotete enn i din feltrapport (men mogleg dette er pga valg av font av elevar etc).

    I arbeid med tekstar i språk er Google dokumenter eit svært godt verktøy då eleven kan få tilbakemelding i sanntid og unngå å gjera same feil gjennom ein heil tekst. Har fått mange positive tilbakemeldingar om Google dokumenter frå elevar:)

  2. takk for tilbakemelding – kjekt å høre at det ser oversiktlig ut – det må jo være et mål for en slik rapport.

    Valg av font kan fort gjøre en side rotete, og Google nettsteder kan nok fort bli rotete om alle elever selv velger sin egen font på det de skriver (eller om de kopierer inn fra Word o.l.) – og da kan man ha samme problem som i Wikispaces. Elevene må nok læres opp i at de må kun skrive i normal, og så endre fonttypen for hele nettstedet i de administrative innstillingene. Dette er lettere å gjøre i Google nettsteder enn det er i Wikispaces, som gjør terskelen noe lavere.

    Jeg har ikke brukt Google dokumenter med elever i år, men har brukt Etherpad med elever tidligere. De liker sanntidsaspektet. Jeg har tenkt å bruke Google dokumenter i større grad neste skoleår, særlig siden det nå er mulig å sette inn formler der som gjør det mer interessant i matematikk. Den enkle innbyggingen av Google dokumenter i Google nettsteder gjør det derfor mulig å ha en skallstruktur på nettstedet, og der elevenes aktivitet kan bygges inn via Google dokumenter (om det er tekstdokumenter, presentasjoner eller videoer)


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

