Håndskriftnotater i OneNote

søndag 23 oktober 2011, kl. 18:39 | Publisert i Digital skole | 6 kommentarer

Jeg har fått noen tilbakemeldinger på at det er vanskelig å gjøre det samme som jeg gjør i matematikk, med håndskriftnotater i OneNote, uten å ha en tavlePC (jeg har en Lenovo x61 Tablet PC), eller en interaktiv tavle i klasserommet. Da vi hadde en workshop med Jonathan Bergmann og Aaron Sams dagen etter Sandvikakonferansen, viste de oss hva de bruker for å ta inn håndskrift i sine skjermvideoer – og de bruker en ekstern tablet: en Bamboo Pen. Jonathan hadde hatt sin Bamboo pen i 8 år tror jeg, og i forhold til hvor mye dyrere en tavlePC er enn en vanlig laptop (og ikke minst levetiden på en laptop – som er langt kortere enn 8 år…), så er det verdt å vurdere å skaffe seg en Bamboo pen. Jeg har sett at det er mulig å få den for ca.450kr her i Norge, inkludert frakt, så det er ikke veldig dyrt.

Jeg fikk teste en Bamboo pen når jeg var i Sandvika, og det krever litt mer trening å få fin håndskrift med denne enn ved å kunne notere direkte på skjermen på laptopen – det er utfordrende å føre pennen et sted, mens man ser (og skriften kommer) et annet sted. Men skriften min ble likevel finere enn jeg noensinne har klart å få til via en interaktiv tavle, og det bare i løpet av 30 sekunder. Så det er nok mulig å trene seg opp til å skrive nesten normalt etter litt mer tid.

Nå vet jeg at Ingunn og Henning har bestilt hver sin Bamboo etter workshop’en, så jeg antar at det kommer rapporter derfra om en stund?

En annen fordel med en tablet (PC eller brett eller hva som helst) i forhold til en interaktiv tavle for eksempel, er at det er mulig å «skrive på tavlen» uten å vende ryggen til klassen.

6 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jeg synes det arbeidet du gjør i matematikk er fantastisk inspirerende. Nå arbeider ikke jeg som lærer lengre, men følger likevel med på det som rører seg av god tiltak. Det du har fått til her må jeg si at fenger meg virkelig. Jeg vil også tro at elevene dine liker denne formen for omvendt undervisning.

    Jeg tar til meg det du skriver om verktøybruk og ser også nytten av det i mitt arbeid i dag. Når jeg kommer tilbake til læreryrket vil dette være en undervisningsform som jeg vil teste ut (også i mine andre fag).

    Ønsker deg lykke til videre. Du er til stor inspirasjon!

    mvh Solveig

  2. Tusen takk for rørende ord! Det varmer med denne typen tilbakemeldinger 🙂

    Ha en strålende førjuls- og juletid!
    mvh Elisabeth

  3. Hvordan gjør du det til å få kameras bildet på mens du skriver ?

  4. Jeg bruker ikke et kamera, men programvare for skjermopptak. Jeg bruker Screencast-o-matic og Camtasia. Den første programvaren er gratis, og veldig lett å lære seg å bruke. Camtasia er betalingsprogramvare.

    Jeg har laget et liten introduksjonsvideo til hvordan bruke Screencast-o-matic her: http://www.youtube.com/watch?v=_VLU0N6EEkY

  5. Takk for instruktiv video. Kjem det du seier automatisk med, eller har du opptakarutstyr av noko slag ved sida? Eg skulle likt å vita eksakt kva eg må ha attåt Screencast-o-matic for å setja i gang med omvend undervisning. I matematikk må eg kunne skifta mellom å skriva på tomt «ark» for hand og å visa kva eg gjer i program som til dømes GeoGebra.

  6. Superinspirerende blogg!

    Det er arbeidskrevende, men jeg har veldig, veldig lyst til å bruke mer omvendt undervisning i år i mine fag (IT og engelsk). Her er det veldig mange gode tips å hente – tusen takk!

    Håndskriftnotater for dere som bruker iPad: Sjekk ut AirServer (http://www.airserverapp.com). Jeg tenkte i år å bruke iPad-en en del som interaktiv tavle i timene ved å ha AirServer installert på laptopen, som igjen er koblet til prosjektoren. Mer info her: http://www.youtube.com/watch?v=1JvCgOwUwgw

    Spesielt i IT er det jo fint å kunne vise et live skjermbilde fra en håndholdt enhet når vi snakker om apps og utvikling og design av disse.

    Sammen med gode notat-/skisseprogrammer på iPad-en (Noteshelf, Penultimate, Paper, Evernote e.l.) synes jeg dette virker nokså lovende 🙂 For de som er glade i OneNote, så finnes visst det til iPad også nå.


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

