Dei gode døma: “Educating World Citizens” – Etienne Wenger

Author of the book together with Lave: “Situated learning”

Not a teacher, will not be able to tell us teachers what to do.

Learning is complex, there is no correct answer

Complex landscape of practices – a body of language.

Learning how to become a teacher is not just acquiring a spesific curriculum, you have to find your way in this complex landscape. The world is reduced to a curriculum.

Jeg ble her litt for opptatt av digitale problemer og datt litt ut fra presentasjonen, heldigvis er dette streamet og jeg kan høre det på nytt senere.

Vertikale (læreplan, måling) og horisontale (samarbeid, peer-to-peer, kreativitet) inndelinger av landskapet, kunnskap og prosesser. “Hva betyr det å kunne?” Her er et fokus på at det er en økende bevissthet på at kunnskap i større grad oppstår i horisontale prosesser – deling? – sosiokulturelt Han mener ikke at alt er bra med de horisontale prosesser, og at alt er feil med de vertikale prosessene, men det er viktig å finne det rette balansen mellom de ulike balansene.

New learning realities:

Information access is becoming a commodity …
… the half-life of knowledge is getting shorter
… traditional canons are destabilized (vanskeligere å lage konkrete læreplaner, ikke like tydelig hvilke forfattere man må lese for å lære noe om norsk kultur og samfunn i dag som for 200 år siden)
… walls around schools make less sense (skolene ble laget på en tid der det var mye barnearbeid, barna måtte beskyttes fra samfunnet utenfor, dette er kanskje ikke like nødvendig lenger??

Identity as a curriculum

  • Imagination
  • Engagement (kan finnes i klasserommet, men vi må også ta hensyn til verden utenfor klasserommet)
  • Alignment (align to what the world requires, or align the world to what we need it to be)
  • (Being creative, crossing boundaries, builiding a trajectory, locating oneself, seeing a future, making a difference, going deep) What information and knowledge is important me?
  • “Has this student visited mathematics?” in addition to solving equations
  • Philosophical questions is important to motivate the students (example from physics)

Learning outcome is important! The productive citizens are the ones who are passionate about something. We’re not allowed in the schools to experience passion (because if you’re passionate in one subject, you might fail in the others…) That means that we are teaching our students to be inproductive later in their lifes.

Den lille prinsen – Sveits – Wengers skolegang/lærer

Passion will the most important force for creativity in the 21st century. We need passionate workers in the future if we want success.

ICT – effects the connectivity, it’s another medium for interaction (digital footprints), there will be differendt modes of engagement (creative reappropriation), reconfigured geography (multimembership, dynamic boundaries)

Fingrene mine går litt tregere i dag, jeg har ikke samme skriveklen som i går… Håper andre klarer å notere mer enn meg, for det er interessant!

Det er fortsatt viktig å steder der læring er det viktigste, men vi må kanskje tenke litt nytt om skolen som læringsarena, og at verden utenfor ikke er det. Vi må se på hele verden som læringsarena. Learning is management of identity, og hvordan hjelper vi i skolen elevene våre til å bli learning citizens, altså de som klarer å komme seg langs en linje / reise gjennom verdens læring gjennom livet. “Management of a trajectory through the world”

School will change from an arena for learning to an arena for counselling (hmmm forhåpentligvis som veiledning og motivasjon, og ikke terapi… min første tanke)

En kommentar om “Dei gode døma: “Educating World Citizens” – Etienne Wenger

Legg igjen en kommentar